Linnéa-News. Day No.6

Här kommer lite bilder på mitt och Declan's boende, så ni får en bättre idé vart jag befinner mig om dagarna. Som jag kanske har nämt förut så fungerar boende och hyra lita annorlunda här borta. Först och främst hyr man nästan enbart av privatpersoner och dem i sin tur kan hyra ut dem genom en mäklar firma. Det finns inte någon riktigt reglering om hur mycket man kan ta betalt för och att köpa eget är nästan omöjligt, Auckland har en av de dyraste fastighets priser i världen.. Sen är staden inte byggt mycket på höjden, jag tror de finns en stor reglering där (kanske beroende på jordbävningar, men jag vet inte). Det finns en del kontors och lägenhetrs byggnader i city center  som är lite högre,men inte många, jag skulle förövright aldrig bo i en lägenhet här borta, dem är som en skobox och man kan slå knytnäven genom väggarna ganska lätt😅.. Vad jag försöker säga är man hyr och bor mest i hus/typ radhus, units och hyra ett hus kommer givetvis med högre priser.
 
Så vad gör man? Jo man bor tillsammans med andra för att ha råd med det, "flatting". Jag har i mina tidigare år här borta bott med minst 3 andra och till och med 5 andra personer. Alla har givetvis sitt egna rum och sen delar man allt annat, vissa hushåll är väldigt sociala och vissa inte. Men det skapar en öppenhet skulle jag säga som svenskar inte riktigt har, vi är ganska privata after all. I alla fall, det här är mitt första "hushåll" som jag kallar mer ett hem eftersom jag och Declan flyttade in tillsammans och vi köpte alla möbler och det har bara vart vi två som har bott här trots vi haft ett litet extra rum, som nu Sam bor i. Det händer också ganska ofta man flyttar in i en flat där man inte känner någon alls innan man flyttar in, så att bo med en kompis får en att känna sig mer bekväm också. Vi bor väldigt centralt, både jag och Dec går till jobbet och vi jobbar inne i city center. Det kan också påpekas att man vanligtvis inte bor år efter år i ett och samma boende, det känns som det flyttas runt en hel del, så det är inte lika kul att köpa möbler och inreda som vi gör hemma eftersom man vet att det inte kommer vara förevigt om jag säger så. Men jag skulle säga att vi trivs som fisken i vårt hus, hyran ligger på ungefär 3300kr i veckan.. Runt 13200kr i månaden, men det kommer med ganska stort utrymme tycker jag ändå, kan tänka mig att det är lika dyrt om inte dyrare i Stockholm för samma yta. 
 
 
Välkommen hem till oss 🙂
 
Rakt fram här kan ni se vårt vardagsrum, men vi kommer ta höger här och passera våra rum i stället. 
 
Vi har myckey hall utrymme runt om hela huset 😂
 
Mitt sovrum
 
Köket
 
Man måste också köpa sin egna kylskåp när man flyttar in till ett tomt ställe. 
 
Där kan man se mitt rum igen från köket.
 
Här är vår bakdörr och toan är till höger också. 
 
En till liten hall "del" från köket till vardagsrummet om man vill gå den vägen 😂Det är vår lilla bröthörna.
 
Vardagsrummet. 
 
 
 
Vårt lilla matbord i vardagsummet. 
 
Annars har det inte hänt mycket.. Kollat mest på TV med Dec & Sam. Var ut på en promenad idag. Vi har kollat på "The Tiger King" får inte missas gott folk! 
 
Chao ! 
 
Linnéa
 

Kommentera här: